Vista normal Vista MARC Vista ISBD

Itineraris escolars de joves immigrants d'ascendència sud-americana: una proposta de tipologies

Por: Termes López, Andreu.
Tema(s): Florida | Escolarització | Ensenyament secundari | Immigrants | Joves | Llatinoamericans | Integració social | Relacions interètniquesRecursos en línea: http://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000242/00000056.pdf En: Revista catalana de sociologia Núm. 31-2 (2016), p. 25-39Resumen: En aquest article es combinen dues aproximacions per tal de contextualitzar i entendre les transicions escolars —i en menor grau laborals— de joves immigrants sud-americans a Catalunya a la dècada del 2000. D’una banda, es presenten els itineraris escolars estadísticament més rellevants, obtinguts a partir de l’anàlisi estadística de l’Enquesta de transició educativoformativa i inserció laboral (ETEFIL), fonamentalment. I, paral·lelament, d’una altra banda, es presenten set trajectòries escolars de joves sud-americans que han arribat recentment a l’Hospitalet de Llobregat; aquestes trajectòries permeten il·lustrar a través de mecanismes explicatius aquests itineraris. Alguns d’aquests mecanismes fan referència a processos migratoris (dispositius d’acollida, diferències escolars en origen i en destinació, expectatives del professorat i efecte etiquetatge), discriminació i conflicte interètnic, característiques familiars, pressió del grup d’iguals, etc. Les set trajectòries són fruit d’un treball de camp que constà d’un seguiment de tota una cohort de 4t d’educació secundària obligatòria (ESO) d’un petit institut del barri de la Florida de l’Hospitalet de Llobregat, al llarg de quatre anys (2007-2011).
Lista(s) en las que aparece este ítem: Tria de novetats a Babel'H (2a quinzena Abril 2017)
Existencias: http://publicacions.iec.cat/repository/pdf/00000242/00000056.pdf

En aquest article es combinen dues aproximacions per tal de contextualitzar i entendre les transicions escolars —i en menor grau laborals— de joves immigrants sud-americans a Catalunya a la dècada del 2000. D’una banda, es presenten els itineraris escolars estadísticament més rellevants, obtinguts a partir de l’anàlisi estadística de l’Enquesta de transició educativoformativa i inserció laboral (ETEFIL), fonamentalment. I, paral·lelament, d’una altra banda, es presenten set trajectòries escolars de joves sud-americans que han arribat recentment a l’Hospitalet de Llobregat; aquestes trajectòries permeten il·lustrar a través de mecanismes explicatius aquests itineraris. Alguns d’aquests mecanismes fan referència a processos migratoris (dispositius d’acollida, diferències escolars en origen i en destinació, expectatives del professorat i efecte etiquetatge), discriminació i conflicte interètnic, característiques familiars, pressió del grup d’iguals, etc. Les set trajectòries són fruit d’un treball de camp que constà d’un seguiment de tota una cohort de 4t d’educació secundària obligatòria (ESO) d’un petit institut del barri de la Florida de l’Hospitalet de Llobregat, al llarg de quatre anys (2007-2011).

Av. Josep Tarradellas i Joan, 44 (Espai Molí) | 08901 L'Hospitalet de Llobregat | Tel. 933386091 | www.celh.cat | celh@celh.cat

El Centre d'Estudis de l'Hospitalet és una entitat sense ànim de lucre fundada l'any 1984

Con tecnología Koha